Výhoda plávania pre deti
Výučba plávania detí od malička pomáha rozvíjať úžasné fyzické schopnosti aj do ďalšieho života. Univerzitná štúdia dokázala, že „plávajúce“ deti lepšie vyvážia/udržia rovnováhu a lepšie uchopujú predmety než neplavci. Podľa výskumu z nórskej univerzity vedy a technológie tento rozdiel pretrváva aj u 5-ročných detí.
Vedci uvádzajú, že už trojmesačné deti môžu udržať stálu vyrovnanú polohu vo vode.
Profesor Hermundur Sigmundsson z NTNU a profesor Brian Hopkins z Lancaster University, porovnávali 19 „plávajúcich detí“ (baby swimmers) s kontrolnou skupinou 19 detí, ktoré sa nezúčastňovali kurzov detského „plávania“ (baby swim). Jediným faktorom, ktorý odlišoval „plávajúce“ deti od kontrolnej skupiny bolo plávanie. Všetky ostatné faktory, ako sú vzdelanie rodičov a ekonomické postavenie, boli rovnaké. „Plávajúce“ deti sa zúčastnili plaveckých kurzov dve hodiny týždenne, od veku 2-3 mesiacov, až kým nemali okolo 7 mesiacov. Typická lekcia môže zahŕňať pomoc dieťaťu urobiť kotúľ na plávajúcej podložke, ponáranie detí pod vodou, skok z okraja bazéna a udržiavanie rovnováhy na rukách rodičov keď sa načahujú za plávajúcimi predmetmi. Keď dosiahli vek 5 rokov, boli tieto dve skupiny detí testované radom cvičení, ako je balansovanie na jednej nohe, skákanie na švihadle a chytanie vankúšikov (beanbag).
Výskumníci hovoria, že výsledky boli prekvapujúce. "Videli sme veľmi jasne, že „plávajúce“ deti boli najlepšie v cvičeniach udržujúcich rovnováhu a uchopovania predmetov," hovorí profesor Sigmundsson. Profesor Sigmundsson hovorí, že on bol jednoducho ohromený tým, čo bol inštruktor schopný odovzdať deťom. "Inštruktor bol schopný viesť troj-mesačné deti až do vyrovnaného stavu, držiac ich na dlani. Deti naviazali prepojenie (locked joints) - to bolo úžasné sledovať, "povedal. Verí, ževýskum ukazuje, že tieto špecifické cvičenia malých detí prinášajú výsledky. "Je to neuveriteľne, že tieto osobité tréningy pre malé deti majú význam neskôr v živote. Vývoj je dynamická súhra medzi zrením, rastom, skúsenosťami a učením. "Naša štúdia ukazuje, že nikdy nesmieme podceniť vzdelávací aspekt." Štúdia bola publikovaná v máji 2010 v publikácii Child: Care Health and Development.
Zdroj: The Baby Swim Foundation